Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Het nieuwe gemaal der Zuiderzeewerken bij Lemmer (acte 2)

1939

00.20.46 Tekst: “Onder hoogspanning wordt de rotorwikkeling beproefd” <br/>00.20.49 Beeld: De rotor op de proefstand. <br/>00.21.05 Transport van de rotor hangend aan de halkraan. <br/>00.21.23 Tekst: “Afstellen van den onderdraagbalk boven den montageput” <br/>00.21.27 Beeld: Het met grote precisie afstellen van de kokervormige onderdraagbalk, die over de montageput is gelegd. <br/>00.22.03 Tekst: “De statorhelften samengevoegd, worden op de montageplaats gesteld” <br/>00.22.07 Beeld: De grote ring van het gecompleteerde statorhuis wordt op de onderdraagbalk geplaatst. <br/>00.22.32 Tekst: “De rotor (11 ton) wordt in den stator afgesteld” <br/>00.22.37 Beeld: De rotor wordt langzaam in het statorhuis neergelaten. <br/>00.24.01 Een bus wordt over de rotoras geplaatst. <br/>00.24.11 De bovendraagbalk wordt, hangend in de takel van de halkraan, aangevoerd. <br/>00.24.24 Tekst: “De bovendraagbalk wordt aangebracht met het z.g. Michell-lager, waaraan rotor en waaier hangen met een totale belasting van 25 ton” <br/>00.24.35 Beeld: De bovendraagbalk, met aan de onderzijde de waaier voor de koeling, wordt over de rotoras neergelaten en komt met de uiteinden op de ring van het statorhuis te rusten. <br/>00.24.58 Het Michell-lager wordt op het uiteinde van de rotoras geplaatst. De hijsogen worden verwijderd. <br/>00.26.10 Tekst: “Garantiemetingen aan den eersten motor op den proefstand” <br/>00.26.14 Beeld: De eerste motor staat tijdens het verrichten van de garantiemetingen op de proefstand. Een groep ontwerpers en constructeurs bespreekt de gang van zaken en houdt de meters in de gaten. <br/>00.27.46 Tekst: “Overzicht van gemaal en omgeving tijdens den bouw. De staalconstructie en gebouw” <br/>00.27.50 Beeld: Gezicht op de bouwput van het in aanbouw zijnde gemaal te Lemmer. <br/>00.28.05 Het in aanbouw zijnde gebouw, waarin de motoren geplaatst zullen worden, met de inmiddels gereed gekomen staalconstructie van dak en muren. In de vloer zijn de putten voor de motoren te zien. <br/>00.29.07 De rotors liggen klaar bij de putten. <br/>00.29.33 Gezicht op de galerij van het bouwwerk en op de naaste omgeving. <br/>00.29.54 Gezicht op de bouwplaats vanuit verschillende hoeken. <br/>00.30.59 Tekst: “Het transport vanaf de fabriek geschiedde tot Almelo per trein in 14 wagons” <br/>00.31.04 Beeld: De open spoorwagons (zg. kolenbakken) van de NS, afgedekt met dekzeilen, vertrekken vanaf de fabriek naar de haven van Almelo. (N.B. Aangezien de fabrieksuitgang bijna aan de uitvalsweg naar Almelo lag, de Bankastraat, ging het transport naar de haven van Almelo in plaats van naar de haven van Hengelo. Vanaf Almelo ging het transport over het Overijsselse kanalensysteem en via het IJsselmeer naar Lemmer.) <br/>00.31.46 Tekst: “In Almelo worden de onderdeelen met behulp van een vasten bok overgeladen van de wagons in de lichters” <br/>00.31.52 Beeld: De op houten stellages geplaatste statorhuis en rotor worden met behulp van een drijvende bok overgeladen op het dek van een lichter. <br/>00.33.04 Einde <br/>

Collectie
  • Oorlog in Blik
Type
  • Film
Identificatienummer van Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
  • BB02152_HCO.mp4
Disclaimer over kwetsend taalgebruik

Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer

Ontvang onze nieuwsbrief
Tweewekelijks geven we je een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
Ministerie van volksgezondheid, welzijn en sportVFonds
Contact

Vijzelstraat 32
1017 HL Amsterdam

info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards